Vijf kantoorhacks voor scale-ups

Op zoek naar manieren om het meeste uit jouw beschikbare werkplekken te halen? Of naar een kantoor op de groei? Als scale-up is flexibel en efficiënt ruimtegebruik essentieel om jouw groeiende teams een aangename plek te geven en hun creativiteit te stimuleren. Deze vijf tips zetten je alvast op weg om jouw ruimtes optimaal te benutten.

  1. DENK TAAKGERICHT - Denk niet meer in teams, maar in functie van de activiteit.

    Traditionele teamindelingen kunnen leiden tot ongebruikte en lege plekken in je kantoor. In plaats daarvan kun je de ruimte indelen op basis van activiteiten. Creëer luide zones voor samenwerking en creatieve brainstormsessies, en stille zones voor geconcentreerd werk. Op deze manier optimaliseer je de beschikbare ruimte en zorg je ervoor dat elk team de juiste ruimte heeft voor hun specifieke activiteiten.

  2. LUNCH & LEER - Zet de lunchruimte in voor klein overleg.

    Je lunchruimte kan meer zijn dan alleen een plek om te eten. Benut deze ruimte door deze ook in te zetten voor klein overleg. Zorg voor voldoende elektriciteitsvoorzieningen, zodat teams tijdens de lunch kunnen vergaderen of brainstormen. Op deze manier maak je optimaal gebruik van de beschikbare ruimte en stimuleer je de samenwerking binnen je team.

  3. CREËER STILTEZONES- Voeg focusruimtes toe voor calls.

    Telefoongesprekken kunnen afleidend zijn voor andere teamleden. Creëer daarom aparte focusruimtes waar medewerkers ongestoord telefoongesprekken kunnen voeren. Deze ruimtes kunnen geluidsisolatie en de nodige technologische voorzieningen hebben, zodat iedereen rustig en efficiënt kan communiceren.

  4. MINIMALISEREN MAG -Optimaliseer de werkplekken in afmeting.

    Bekijk de afmetingen van je werkplekken kritisch. Kun je ruimte winnen door gebruik te maken van compactere bureaus of multifunctionele meubels? Zorg ervoor dat de werkplekken voldoende ruimte bieden voor medewerkers om comfortabel te werken, maar vermijd onnodig grote oppervlakten die kostbare ruimte in beslag nemen.

  5. VARIEER IN GROOTTE - Ga voor een evenwichtige mix in overlegruimtes.

    Zoek een goede balans tussen grote en kleine overlegruimtes. Grote vergaderruimtes zijn ideaal voor teambijeenkomsten en presentaties, kleinere zijn dan weer geschikt voor snelle brainstormsessies en informele gesprekken. Door een evenwichtige mix, vindt jouw team altijd de juiste ruimte op het juiste moment.

Talent wordt graag verwend. In een competitieve arbeidsmarkt is het creëren van een inspirerende, motiverende werkomgeving een belangrijke factor die potentiële werknemers aantrekt en behoudt. Een weldoordachte kantoorruimte spreekt ook nieuw talent aan. Niets dan voordelen!

Vragen of twijfels?

Vraag een vrijblijvend gesprek aan. Ons team helpt de jouwe graag op gang, met persoonlijk werkplekadvies.

Previous
Previous

Wat zijn de kantoortrends van 2024?

Next
Next

Hoe maak je jouw kantoorruimtes verhuurklaar?